+36306906382 / info@atibike.hu   Miért éri meg a meglévő kerékpárod elektromosítása? Itt megtudod!   Biciklidet át is építjük, akár oda-vissza szállítással!

Miért és mikor éri meg az átalakítás?


A komondor nem tartozék! :)
A válasz 2 mondatba sűrítve legalul látható aláhúzva. Ha érdekel picit részletesebben, hogy miért, akkor olvasd végig a lentieket.

A képen látható elektromos kerékpár egy 750W-os 48V-os Bafang BBS02 motorral van szerelve. Egyébként egy egyedileg épített Scott bicikli, ami nemrég lett nagykorú (21 éves). Annak idején több, mint 150000 Ft-ba került. Jó minőségű alkatrészekkel van szerelve, ma kb. 400000 Ft-ból lehetne hasonló minőségű kerékpárt találni.
Mielőtt rátérnénk a lényegre, egy-két alapvető technikai paramétert tegyünk tisztába, ugyanis ezekkel kábítanak minket mindenhol, ahol elektromos bringát kapni.
- Motor teljesítmény: Watt-ban mérik, jele: W. Az EU-ban 250W-os motorok az elterjedtek, mert az ettől nagyobb teljesítményű motorral szerelt gépek már nem minősülnek kerékpárnak. Autós hasonlattal élve ez a motor erejének egyik mérőszáma (hány lóerős az autód?).
- Motor nyomaték: Newtonméterben mérik (Nm). Ez a másik, erősségre utaló szám. Leginkább úgy tudnám leírni, hogy mennyire "tol" a bicikli alacsony fordulatszámon, mennyire indul meg. Ugyanezt a mérőszámot autóknál is használják, aki tudja mi a különbség egy nyomatékos, alacsony fordulatról is meginduló nagyobb köbcentis motor és egy kis 1.1 benzines között, az érti, hogy mit is fejez ki ez a szám. 250 W-os agymotoroknál 30-40 Nm az átlagos érték, középmotoroknál 50-85 Nm, utóbbi szám a drága Shimano, Bosch, Yamaha, stb. középmotoros gyári elektromos kerékpárokhoz tartozik általában (ezek pedig 7-800 eFt-tól több millió Ft-ig terjednek árban).
- Akkumulátor kapacitás: wattórában (Wh) kapjuk az akku által tárolt energiát. Ez úgy áll össze, hogy az akku névleges feszültségét (pl. 36V) megszorozzuk a kapacitásával (pl.10 Ah, amperóra). Példánkban így 360 Wh-s akkut kapunk. Minél nagyobb e szám, annál tovább bírja az akku.
A különböző felépítésű, ,,anatómiájú" elektromos kerékpárokról érdemes elolvasni blogbejegyzésünket, ahol hasznos infókat kaphatsz, hogy mi a különbség az első/hátsó agymotorral és a középmotorral szerelt gépek között. Itt találod a cikket.

Megnézve a ma kapható gyári elektromos bicikliket van egy-két megállapítás, amit tehetünk.

1. A kínálat valahol 250 eFt körül kezdődik. Ezért a pénzért egy városi vagy trekking kerékpárt kapunk első agymotoros elektromos rendszerrel. Ez a felépítés egyrészt balesetveszélyes tud lenni, másrészt nehézzé teszi a bicikli elejét, időseknek nehéz átemelni küszöbön/padkán a kereket. Ha csak az a cél, hogy a piacra kitekerj vele és haza, vagy sík terepen elgurulj 3 utcával odébb, akkor jó lehet, de egyébként nem ajánlott. Miért? Itt megválaszoljuk. Ráadásul ezeken a kerékpárokon, ha jobban megnézzük, akkor a legolcsóbb, legegyszerűbb alkatrészeket találjuk. Kb. az 70-80 eFt-os normál biciklik silány fékjeire, váltóira, felnijeire kell gondolni. Tehát lesz egy alapvetően "gagyi", nehéz, rosszul irányítható, az elsőkerékhajtás miatt poros, vizes úton akár balesetveszélyes biciklink 250-300 eFt-ért. Szerintem nem hangzik jól.

2. Picit drágábban, egész az 450-500 eft-os kategóriáig találhatóak a hátsó agymotoros gépek. Többségében ezek is városi, trekking gépek. A hátsó agymotor már egy fokkal jobb, már nem balesetveszélyes. Részletekért ezt érdemes elolvasni. Mindenesetre annyit elmondhatunk, hogy itt is 250W-os, 40-50 Nm-es agymotorok vannak 10-11 Ah-s (360-396Wh) akkumulátrorokkal. Ezek már kisebb túrákra, falvak közé, munkába járni is alkalmasak. Viszont még mindig olcsó, a gyártók kínálatának aljáról való fékeket, váltókat fedezhetünk fel akár 400 eFt-ért is. Legújabban rengeteg kínai komplett elektromos bringa kapható ebben az ársávban. Ezekről elmondható, hogy vagy egy túlméretezett Camping biciklire hajaznak, vagy egész normális kerékpárnak néznek ki, 500W-os motorokkal, 48V 10-13 Ah-s akkumulátorokkal. Csakhogy ezek döntő többsége ólomnehéz, a létező legolcsóbb, bár Shimano váltóval (selling point) és sokszor az akku kapacitás nem annyi, mint amit ráírnak, meg az egész szétesik fél év alatt, ha komolyan elkezded használni. MHVTomi tesztjeit érdemes megkeresni a youtube-on. (Hetente keres meg engem is egy-egy kínai kereskedő ezekkel, de nem merem őket árulni.)

3. 500 eF-tól fölfelé már találhatunk középmotorral szerelt, akár nyomatékszenzoros gyári, új kerékpárt. Hogy a középmotor miért jobb, azt itt kifejtjük bővebben, röviden viszont: ugyanúgy 250W-os motorok esetében is ezek a legerősebbek, nyomatékosabbak, hatékonyak (tovább mennek ugyanakkora akkuról). Itt már kezdenek megjelenni a mountain bike-ok is (ennyiért még alsópolcos alkatrészekkel), illetve trekking vonalon a minőségibb alkatrészek, könnyebb váz jellemző.

A lényeg, hogy valóban kapható elektromos kerékpár 250-270 eFt-ért, de sok köszönet nem lesz benne. Persze piacra járni jó lesz, de alapvetően az elsőkerékbe integrált nehéz agymotor miatt nehezen kezelhető, vizes, poros úton akár balesetveszélyes konstrukciók.
Ha van egy meglévő, jó biciklid, amin jó a fék, a váltó, nem kell megszoknod a viselkedését, akkor 3-400 eFt-ból egy ezeknél (1-es pontba tartozó gépek) sokkal jobb végeredményt kapsz a középmotoros átépítő készletekkel. Erősebb, mégis hatékonyabb hajtást ami nincs negatív hatással a bicikli irányíthatóságára. A legtöbb esetben nagyobb kapacitású akksi is belefér.
Sőt, ha úgy érzed, hogy valami erősebb kellene 250 W-nál, akkor minimális plusz költség mellett 500, 750W-os gépet is építhetsz sebességlimit nélkül. (A gyári elektromos bringák csak 25 km/óráig segítenek.) Persze ez már nem a városi szaladgálós kategória, de akinek ez szempont, az is talál megoldást.